Blog

איך בוחרים מערכת סינון לממד

איך בוחרים מערכת סינון לממד

מערכת סינון אב”כ לממ”ד נדרשת לעמוד בת”י 4570 חלק 4, הקובע מצב איוורור וסינון נפרדים. מערכת סינון אב”כ לממ”ד מורכבת ממס’ רכיבים:

1.    שסתום הדף ומסנן מוקדם אוויר/אבק

2.    מפוח חשמלי – ספק כח

3.    מסנן אב”כ

4.    מפוח ידני

5.    צינורות גמישים תיקניים שמחוברים בין רכיבי המערכת

6.    מארז תיקני

בבואך לבחור מערכת סינון יש לקחת בחשבון מס’ פרמטרים חשובים:

1.    תקופת אחריות

2.    פשטות בהפעלת המערכת – גם עבור ילדים

3.    אורך חיי מסנן הפחם

4.    עלויות אחזקה לאורך זמן

5.    גב חזק – החברה שעומדת בפיתוח וייצור המערכת

 

חובת התקנת ממדמרחב מוגן דירתי, קיימת בישראל משנת 1992, כחלק מהליך הסקת המסקנות הנוגעות למוכנות העורף לאחר מלחמת המפרץ הראשונה. החוק קבע כי כל מבנה מגורים שייבנה החל משנה זו, בית פרטי או דירת מגורים במבנה משותף, יכלול חדר ביטחוןמרחב מוגן דירתי, הבנוי על פי סטנדרטים מוגדרים ומטרתו לספק חלל מוגן בעת מתקפה קונבנציונלית לשוהים במקום.

בשנת 2010 נכנס תיקון חשוב לחוק, המכיר גם בסיכונים בעת לוחמה בלתי קונבנציונלית, ועל כן קובע כי בכל ממד תותקן מערכת סינון אשר תספק מענה לסינון גזים ורעלנים במקרה הצורך.

מערכת סינון לממד באה להחליף אמצעי מיגון אישיים מסורתיים דוגמת מסיכת אבכ וחליפות מיגון, כאשר באמצעות מערכת הסינון נשמר למעשה החלל נקי מחדירת חומרי אבכ הרי הם: אטומי, ביולוגי, כימי.

מערכת סינון לממדבהלה מיותרת או ראיית הנולד?

במדינת ישראל החשופה לאויבים ולסיכונים ניתן לקבוע בוודאות כי אין דבר כזה מיגון מיותר. למרות האמונה במערכות הביטחון וההגנה על המדינה, לאורך עשרות שנים נוכחנו לדעת כי ברגע האמת, לצד מוכנות ועוצמת היכולות של כוחות הביטחון, ישנה משמעות לא מבוטלת למוכנות ומיגון העורף. הנחיית פיקוד העורף אינה מנותקת מן הסיכונים הביטחוניים ועל כן גם בתקווה שהמערכת תותר ללא כל נחיצות יש להקפיד על התקנתה כחוק, וגם כמוצר משלים וחשוב במבנים שנבנו טרם לתיקון בחוק.

חובת ההתקנה

החל משנת 2010 חובת ההתקנה של מערכת סינון לממד חלה על הקבלן המבצע של הפרויקט. יחד עם זאת, גם במבנים אשר נבנו קודם לכן, ובעיקר בדירות שנבנו בין השנים 1992-2010 בהן חלה חובת בניית ממד ללא חובת התקנת מערכת סינון, בוחרים הדיירים להשקיע במיגון האופטימלי שקיים בשוק ולרכוש באופן עצמאי מערכת סינון לממד.

במבנים חדשים בהם חובת האחריות על ההתקנה היא של הקבלן מומלץ להתעניין ולוודא כי בממד מותקנת מערכת סינון העומדת בכל דרישות התקינה והנחיות פיקוד העורף ותספק מענה יעיל במקרה של התקפת אבכ על מדינת ישראל.

מה ההבדל בין מערכת סינון אבק למערכת סינון לממד?

קיימות בשוק מספר מערכות ביתיות המציעות סינון אוויר, והחדרת אוויר צח ונקי מחלקיקים לחלל בו הן מותקנות חשוב לדעת כי מערכות אלה הן מערכות יעילות המתאימות לבעלי קשיים נשימתיים ולאחרים, אולם נועדו לתת מענה בזמן שגרה, ובשונה ממערכת סינון לממד אינן מיועדות להתמודד עם רעלנים, חומרים כימיים קשים וחומרי אבכ.

מערכת סינון לממד שומרת על סירקולציה של אוויר ויוצרת וויסות בין האוויר הנכנס והיוצא, תוך סינון מלא של חומרים מזיקים.

גודל המערכת

מערכת סינון לממד מגיעה בתצורת קופסא, בדומה ליחידת המזגן, תלויה בחדר ומחוברת אל פתחי האוורור של הממד. חשוב לזכור כי חדר הממד במרבית המקרים משמש כחדר שימושי בבית, כחדר שינה, חדר ילדים או חדר עבודה. בחירה במערכת גדולה ולא פרופורציונלית תשפיע על נראות החלל ויכולות העיצוב שלו. מומלץ לבחור במערכת סינון אסתטית וקטנה, המשתלבת בממד ואינה מהווה גורם מפריע, חזותית או אחרת.

אופן ההפעלה

פרמטר נוסף שחשוב להביא לידי ביטוי הוא מערכת סינון הניתנת לתחזוקה, ניקוי והרכבה באופן פשוט ונוח, ומופעלת בקלות ללא מאמצים ופעולות מסורבלות בזמן אמת. חשוב לזכור כי במקרה של אירוע חירום רמת הלחץ עולה ויכולת התפקוד נפגעת, ועל כן אמצעי מיגון המופעלים בהינף יד, בלחיצת כפתור או באופן אוטומטי הם היעילים ביותר.

הקשר בין מערכת סינון לממד לטופס 4

טופס 4 הנכסף המעניק למעשה את אישור הכניסה למבנה מותנה בפרמטרים רבים, בטיחותיים ואחרים, וקיום של מערכת סינון לממד מותקנת כהלכה ומוכנה לשימוש הוא תנאי בלתי נפרד לקבלת הטופס. במערך הבדיקות ייבחן הממד על פי כלל הפרמטרים הנדרשים (עובי הקירות, חומרי הבניה, דלת ממד, חלון ממד, איטום ומערכת סינון תקנית הנושאת תו תקן מחמיר מטעם מכון התקנים הישראלי).

חברת מיגונים ומפוחים מספקת פתרונות ומענה לקבלנים ולפרטיים בתחום המיגון הביתי והמסחרי, ליווי וסיוע בקבלת טופס 4 ואבזור מלא של מערכות המיגון מפני אש ומפני סיכונים נוספים, לרבות מערכות סינון לממד. כל המערכות הנמכרות על ידי חברת מיגונים ומפוחים נושאות תו תקן ישראלי, נמכרות בהתאמה אישית וכוללות התקנה מקצועית ואחריות.

Related Posts

איטום מעברי אש

איטום מעברי אש

תחום המיגון מפני אש במבנים זכה לעדכנות טכנולוגית, פיתוח שיטות עבודה וחומרים מתקדמים ומהווה חלק…Read more
איומים וסיכונים

איומים וסיכונים

ישראל מצויה בעימות מתמיד עם הפלסטינאים אשר מאפיינו העיקרי הינו השימוש בטילים כנגד אוכלוסייה אזרחית,…Read more

Enter your keyword